ZF8 versnellingsbak tuning

title_image

Nieuw bij Vagtechniek is het softwarematig aanpassen van de ZF 8-traps versnellingsbak. Bij veel varianten zijn de schakeltoerentallen dusdanig laag afgesteld, dat dit loom rijgedrag veroorzaakt. Dit kan opgelost worden met een aanpassing aan de software. Tevens is het bij enkele varianten nodig om de koppelbegrenzing te verhogen bij een motortuning. Op deze manier kan door de motorcomputer het verhoogde koppel doorgestuurd worden en kan de versnellingsbak hier correct de druk op aanpassen. Er zijn softwarematige trucs om zonder ZF aanpassing de motor te tunen, maar dit komt het rijgedrag van de versnellingsbak niet ten goede. Zonder aanpassing kan overmatige slijtage optreden en het kan bokken/schokken tot gevolg hebben.

Waarom Tiptronic tuning?

Het aanpassen van de versnellingsbaksoftware kan verschillende redenen hebben:

  • Verwijderen koppelbegrenzing. Dit kan nodig zijn in combinatie met chiptuning zodat de versnellingbak het extra koppel kan verwerken.
  • Rijgedrag verbeteren. Heeft u klachten over het schakelgedrag, dan kunnen we de momenten waarop de bak schakelt aanpassen, dit geldt zowel voor het op- als terugschakelen. Tevens kunnen de schakelsnelheden worden geoptimaliseerd.
  • Een bekend probleem is het veel te vroeg overschakelen naar een (te) hoge versnelling, hierdoor reageert de auto traag op het gas. Tevens veroorzaakt dit vervelende trillingen doordat er te laag in toeren wordt gereden. Met onze geoptimaliseerde schakeltoerentallen van het stage 2 programma is dit verleden tijd.

Wij passen de volgende types DSG versnellingsbakken aan. De mogelijkheden zijn per type verschillend. Neem contact met ons op voor specifieke mogelijkheden.

  • ZF8HP BMW

  • ZF8 AL551 Audi

  • ZF8 AL552 Audi

Per type bak zijn onderstaande mogelijkheden van toepassing.

 

 

ZF tuning

ZF tuning stage 1

Geschikt voor alle Tiptronic versnellingsbakken. Dit type tuning wordt toegepast in combinatie met chiptuning waarbij het koppel hoger wordt dan het maximum toelaatbare van de standaard versnellingsbak  software en bestaat uit:

  • Verhogen koppelbegrenzing

Hieronder staat het maximale motorkoppel vermeld hetgeen de DSG versnellingsbak betrouwbaar kan verwerken, standaard resp. na aanpassing:

  • ZF8HP45 BMW (4 cilinder)                       380/440Nm*      na aanpassing –> 600Nm

  • ZF8HP70 BMW (6 cilinder)                       700Nm               na aanpassing –> 1000Nm

  • AL551 Audi (RS6 4G /A6 4G 3.0 Bi-TDI)  760Nm               na aanpassing –> 1000Nm

  • AL552 Audi A4 B9/ Audi A6 4A               760Nm               na aanpassing –> 1000Nm

€ 199,- incl btw in combinatie met chiptuning

€ 349,- incl btw losstaand

*Per versnelling kan het maximale koppel begrensd zijn op 380 of 440Nm. Met een stage1 ZF tuning wordt die gelijkgetrokken zodat alle versnellingen evenveel koppel kunnen verwerken.

ZF tuning stage 2
Dit type tuning is het meest gekozen als u klachten heeft over schakelgedrag van de auto en is geschikt voor alle types (ZF) automaat.
Deze software-aanpassing bestaat uit:

  • Verhogen koppelbegrenzing 
  • Optimaliseren schakeltoerentallen
  • Aanpassen maximaal schakeltoerental
  • Optimaliseren schakelsnelheid

 

€ 299,- incl btw in combinatie met chiptuning

€ 499,- incl btw losstaand